پرسش :

کودک 10 ساله ام به شدت برادر 6 ساله اش را کتک مي زند. آيا راهي وجود دارد که بدرفتاري او را اصلاح کنم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
با توجه به احتمال خطر و صدمه به فرزند 6 ساله، جلو اين رفتار بايد گرفته شود. با استفاده از راهکارهاي ذيل در اصلاح بدرفتاري او بکوشيد:
1. از بين بردن زمينه ها: زمينه هاي افزايش نفرت او را از برادرش با عدم تبعيض، عدم مقايسه، و عدم محبت ظاهري فراوان به برادر کوچک تر از بين ببريد.
2. از بين بردن فشارهاي روحي: احتمال اين که فرزند 10 ساله شما در خانه يا خارج از خانه تحت فشار روحي است، وجود دارد. با شناسايي ريشه هاي اين فشارها، آن ها را از بين ببريد.
3. آموزش بيان احساسات: به او بياموزيد به جاي کتک زدن برادر، عصبانيت خود را با کلمات بيان کند. اشکالي ندارد که به جاي کتک، به برادرش بگويد از او متنفر است.
4. ارائه راه هايي براي تخليه احساسات: اگر نمي تواند احساسات خود را در قالب واژه ها بيان کند، کيسه بوکس يا عروسکي بادي را تهيه کنيد تا هنگام عصبانيت و اقدام به کتک کاري برادر، به کيسه بوکس يا عروسک مشت بکوبد.
5. آموزش تغيير وضعيت: اگر هنگام عصبانيت شديد، وضعيت خود را عوض کند ( از حالت ايستاده به نشسته، خروج از اتاق، نوشيدن کمي آب)، عصبانيتش فروکش خواهد کرد.
چند توصيه
أ. اگر شما و همسرتان با او يا برادرش چنين رفتاري داريد، آن را متوقف کنيد. به تأثير جدي الگوها توجه داشته باشيد.
ب. از دادن نقش هاي بد، چون شرور يا وحشي به او بپرهيزيد.
ج. زمان کتک کاري، او را نصيحت نکنيد. براي اصلاح رفتار او، از موقعيت هاي عاطفي ( ر.ک:ج1، ص 41) و زمان و مکاني مناسب از جهت روحي بهره ببريد.
د. در صورت احتمال خطر و صدمه به فرزند 6 ساله، جلو او را به صورت واسطه شدن فيزيکي بگيريد.
هـ. در صورت استمرار بدرفتاري، از شيوه محروميت استفاده و او را از امکاناتي که در اختيار دارد، به طور موقت محروم کنيد.
و. در صورت مشاهده پيشرفت و تخفيف بدرفتاري، از تحسين او غافل نشويد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388